Moskva, Pim og Spot

Til at starte med var mine tre sabotører mænd og jeg brugte lang tid på at kigge på det her billede.
(Udsnit fra foto af Erik Petersen, Politiken)
 


Jeg synes, de tre mænd er ret skønne. Ham til højre er en gavtyv, ham til venstre ser ud til at bruge piben som distance til verden og ham i midten, selv om han ser ud til at være den ældste, har noget barnligt over sig. Måske er det sandalerne eller den måde han sidder med benene på.
I min research opdagede jeg flere og flere kvinder, der var reelle sabotører - og det gik faktisk mod min kulturelle opdragelse om, at kvindernes bidrag til kampen var at stå klar med rene bukser og varmt mad, huse folk og gå med breve. Jeg stødte bla. på
Frk. Lange, der havde en gruppe på 34 mand under sig, Karen Brieg, der havde en ren kvindegruppe i Århus og så var der "4711" som alle mændene sværmede om, men som ingen så igen efter krigen.


"4711" var navnet på den eau de cologne, hun brugte. Den dufter vistnok af timian.

Mine sabotører hedder Moskva, Spot og Pim. Det er deres dæknavne.






1 kommentar:

  1. Jeg synes, at det er forfriskende med kvindelige sabotører.
    Tak for det.

    SvarSlet